Az ESET adatai szerint a magyar áldozatoktól kiberbűnözők 2023-ban 10 milliárd forintot csaltak ki, és ez az összeg folyamatosan növekszik, ahogy a bűnözők újabb módszereket találnak ki a személyes és banki adatok megszerzésére. A szakértők azt javasolják, hogy az ügyfelek használjanak erős, egyedi, 15-20 karakteres jelszavakat, és ne mentsenek el személyes és pénzügyi adatokat online fiókokban vagy böngészőkben.
Az üzleti és otthoni biztonságtechnikai szoftvermegoldások nemzetközi szállítója szerint a kiberbűnözők tavaly főként hamis csomagok és rendőrségi adategyeztetések ürügyén küldtek banki adatokat kérő SMS-eket, illetve online piactereken árult termékek vásárlása kapcsán próbáltak bankkártyaadatokat megszerezni. A legkifinomultabb módszer az úgynevezett call centeres csalás volt, amikor a bűnözők banki ügyintézőnek kiadva magukat ígérték, hogy „biztonságba helyezik” a számlán lévő pénzt.
A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy idén újabb, egyre hihetőbb módszerekkel bővülhet a csalások repertoárja. Csizmazia-Darab István, az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője szerint több alapvető lépést is tehetnek a felhasználók, hogy megvédjék magukat az új átverésekkel szemben. Fontos, hogy erős, egyedi jelszavakat vagy jelszómondatokat használjanak, hiszen ha egy jelszót több helyen is használnak, akkor ha egy fiókot feltörnek, a csalók hozzáférhetnek az összes többihez is, beleértve azokat, ahol bankkártyaadatok is tárolva vannak. Emellett érdemes megbízható jelszókezelőt használni, erős jelszavakat beállítani a Wi-Fi hálózathoz, és kerülni a nyílt, ingyenes hálózatokat, különösen online vásárláskor. A többfaktoros hitelesítés és a rendszeres szoftverfrissítések is növelik a biztonságot.
Csizmazia-Darab István kiemelte, hogy soha ne mentsenek el személyes és pénzügyi adatokat online fiókokban vagy böngészőkben, mert bár a jelszószéfből történő adatbeolvasás körülményesebb, sokkal biztonságosabb. Online vásárláskor ajánlott virtuális kártyát használni, amelyre csak a vásárlás előtt töltenek fel annyi pénzt, amennyit kifizetnek.
A közlemény szerint a telefonos csalások elterjedtsége miatt, ha valakit a bankja nevében hívnak és adatokat kérnek, érdemes azonnal megszakítani a hívást, és visszahívni a bank ügyfélszolgálatát. Míg három évvel ezelőtt a bankok viselték a bankkártya-csalási károk nagy részét, 2023 első negyedévére az esetek 83 százalékában az ügyfelek hibáztak, ezért a bank nem térítette meg a kárt.
A szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy minden gyanús üzenetnél, például blokkolt csomagra hivatkozó SMS-eknél gondolják át, várnak-e ténylegesen csomagot, és legyenek figyelmesek az üzenetben lévő furcsaságokra, mint a feladó vagy a linkek szokatlan volta. Az ESET emellett hangsúlyozza, hogy senki se nyisson meg mellékleteket ismeretlen feladóktól, különösen tömörített vagy kettős kiterjesztésű fájlokat, és legyenek óvatosak a közösségi média felületeken vagy csevegőkben kapott hivatkozásokkal is.